Zaharia 9 - William Kelly
de William Kelly - 02 Decembrie 2016
-
Categorii:
- Zaharia - comentarii William Kelly
Zaharia 9
În ceea ce privește primul mesaj, începând din capitolul 9, ni se spune: „Profeţia cuvântului lui Yahve în ţara Hadrac; şi Damascul va fi locul lui de odihnă (pentru că Yahve are ochii asupra oamenilor şi asupra tuturor seminţiilor lui Israel)“. Vedem, prin urmare, că se apropia judecata națiunilor. Dar, dacă aceasta însemna doborârea Tirului și Sidonului, urmează să fie întristare și pentru Ascalon și Gaza și este scris că va fi confuzie și în Iuda. Dar Yahve va apăra cauza poporului. „Şi Îmi voi aşeza tabăra în jurul casei Mele, din cauza oştirii, din cauza celor care trec şi se întorc; şi asupritorul nu va mai trece peste ei, pentru că acum am văzut aceasta cu ochii Mei“. Apoi este prezentat Mesia: „Bucură-te foarte mult, fiică a Sionului! Strigă de bucurie, fiică a Ierusalimului! Iată, Împăratul tău vine la tine; El este drept şi aduce mântuire, este smerit şi călare pe un măgar, chiar pe un măgăruş, mânzul unei măgăriţe“. Știm cum evangheliștii aplică acest text - și numai în această măsură era valabil atunci și nu mai departe – lăsând pentru viitor împlinirea a ceea ce nu a fost atunci. Cu greu am găsi un exemplu mai clar de exactitate a scripturii, în care totul este perfect. Modul în care este dat citatul arată cât de minunat a găsit Duhul Sfânt plăcerea de a folosi Vechiul Testament. Ne este prezentat în primul rând titlul Lui, apoi caracterul Lui, dar nu ne sunt date consecințele acestora pentru ceilalți, consecințe care au fost amânate din cauza necredinței.
În ceea ce privește versetele de la începutul capitolului, nu ar părea să existe motive să ne îndoim că acestea se referă la marșul armatei lui Alexandru și la loviturile puternice pe care le-a dat la nord și la sud de Iudeea după bătălia de la Issos (ca și la unele succese pe care le-au avut evreii împotriva grecilor mult după aceea), dar, mai presus de orice, la faptul că Yahve Și-a protejat casa Lui când cuceritorul, întorcându-se din est, a trecut pe acolo mergând spre vest pentru a-și întări coastele Mediteranei înainte de a avansa spre interiorul Asiei (v. 8). Până și raționaliștii admit că este o paralelă exactă între lista cuceririlor și locurile care i-au creat probleme deosebite la asediu, cum au fost Tirul și Gaza, ca și cu victoriile macabeiilor, care au urmat mult după aceea. Dar, deși aceasta este clar și destul de important, cu cât mai important este să vedem că profeția în ansamblu, ca și celelalte, nu se interpretează singură? Ea se alătură tuturor celorlalte profeții convergând spre evenimentele importante din zilele din urmă, când Împăratul va aduce îndurările promise lui David venind la ei, după înviere, nu smerit, ca mai înainte, ci cu putere și glorie (deși unele lucruri sunt ca o arvună a acestei veniri a Lui) și sunând din trâmbiță atunci când îi va apăra în mod vizibil (nu cum Și-a apărat casa Lui în mod providențial) și îi va salva în acea zi ca turmă a poporului Său, când ei vor străluci prin puterea pe care o vor avea asupra tuturor adversarilor, care va fi mai remarcabilă decât a fost vreodată slăbiciunea lor, și vor umbla în Numele Lui, spune Yahve.
Profeția reia în modul cel mai clar faptul că timpul pentru judecată este când Yahve nimicește carul din Efraim și calul și arcul de luptă din Ierusalim. Atunci El va lucra pentru evrei. „Întoarceţi-vă la locul întărit, voi, prizonieri ai speranţei! Chiar astăzi o spun, îţi voi răsplăti dublu. Pentru că Mi l-am încordat pe Iuda ca arc şi cu Efraim am umplut arcul; şi voi trezi pe fiii tăi, Sioane, împotriva fiilor tăi, Grecia, şi te voi face ca sabia unui viteaz“. Aceasta este cu atât mai remarcabil cu cât Grecia tocmai atunci avansa și avea să-i răstoarne pe perși, care stăpâneau atunci Israelul. Dar va veni ziua când fiii Sionului vor răsturna Grecia. Dacă aceasta nu s-a întâmplat până acum, atunci va avea loc în viitor. „Şi Yahve va fi văzut deasupra lor“. Aceasta marchează clar când se vor împlini profețiile: când gloria lui Yahve se va manifesta în lumea aceasta. „Şi Yahve va fi văzut deasupra lor şi săgeata Sa va ieşi ca fulgerul: şi Yahve Dumnezeu va suna din trâmbiţă şi va înainta în vârtejurile de la sud“. Este chiar o mare absurditate să aplicăm toate acestea la ceva care a avut loc până în prezent.
Vedem că Grecia nu se face una cu fiara care se ridică din adânc, potrivit limbajului simbolic din Apocalipsa. Trebuie să lăsăm loc pentru fiecare dintre actorii implicați în criza finală, atât pentru puterile din est cât și pentru cele din vest și pentru altele mai puțin importante, care sunt relativ independente în acțiunile lor. Ultimul imperiu resuscitat va reprezenta, prin principiile lui, imperiile universale anterioare, adică Babilonul, Medo-Persia și Grecia – dar nu va stăpâni asupra lor.
Principiul este ceva, iar teritoriile stăpânite de ele sunt altceva. Din Daniel 2 apare destul de clar că, în ziua în care va veni lovitura asupra picioarelor de fier și lut și va face bucăți totul, va fi ceva reprezentativ pentru toate aceste imperii. Atunci vedem aur, argint, aramă și fier, și nu totul, schimbat în fier, ci fiecare element este reprezentat, nefiind exceptat nici Babilonul, deși numai imperiul Roman are puterea. Va fi și un reprezentant al Persiei, după cum este și acum, și va fi și un reprezentant al Greciei, după cum știm că aceasta a început să fie din nou reprezentată [N. tr.) Autorul se referă la faptul că Grecia și-a câștigat independența în 1929, după ce, timp de aproximativ 400 de ani, a fost sub stăpânirea otomanilor, ceea ce era destul de recent raportat la perioada în care a trăit Kelly.], dar va ajunge, presupun, să ia o formă mai bine definită și să aibă o mai mare importanță. Asiria, după cum am văzut deseori, va fi reprezentată de împăratul din nord, care este pe teritoriul ocupat acum de Poarta otomană – nu spun că ar fi exact sau oficial Rusia, ci, cu siguranță, o putere aliată cu Rusia, aservită politicii ei și susținută prin influența ei. Puterea mai îndepărtată va fi suzeranul ei, după cum mi se pare că ar implica descrierea lui Daniel (8.24). Va fi o putere activă, ceea ce este departe de a fi valabil în prezent, după cum nici Grecia nu este ca în profeție. După cum știm, nici una dintre acestea nu se poate opune adversarilor externi și nu poate impune ordine în teritoriile ei: așa de neputincioase sau de dezorganizate sunt. Dar vor fi evoluții importante care se vor produce foarte rapid. S-ar părea că multe dintre acestea vor fi prin intermediul puterii Rusiei, care va duce, fără îndoială, o politică agresivă. Cred că aceasta este ceea ce așteaptă Grecia, dar conflictul cu Iuda va duce la nimicirea ei completă, după cum ni se spune aici într-o prezentare generală. „Yahve al oştirilor îi va apăra şi ei vor mistui şi vor călca în picioare pietrele de praştie; şi vor bea şi vor vui ca de la vin; şi se vor umple ca o farfurie, ca şi colţurile altarului. Şi Yahve Dumnezeul lor îi va salva în ziua aceea, ca pe turma poporului Său“. Astfel vedem puterea și gloria viitoare pe pământ asociate cu declarația că El va veni din nou aducând mântuirea. „Pentru că, ce mare este bunătatea Sa! Şi ce mare frumuseţea Sa!“ Urmează binefacerile generale ale domniei Sale.