Versetul zilei

Dumnezeul oricărui har, care v-a chemat în Hristos Isus la slava Sa veșnică, după ce veți suferi puțină vreme, vă va desăvârși, vă va întări, vă va da putere și vă va face neclintiți.

1 Petru 5:10 (VDC)

Rugându-ne şi adorându-l pe Hristos

de Leonard Layne - 15 Martie 2016

Rugându-ne şi adorându-l pe Hristos

Introducere

Urmatorul comentariu are scopul de a arata exemple biblice care ne invata cum sa ne adresam bincuvantatului Fiu al lui Dumnezeu in rugaciune si adorare. Cu toate ca aceste modele sunt tagaduite de unele denominatii, aici vom vedea ca rugaciunile in Noul Testament nu au fost adresate numai Tatalui, ci si Domnului Isus Hristos. De asemenea vom vedea exemple ca acestea atat in istorie, cat si in cantari. Rugaciunile noastre sunt adresate Tatalui sau Fiului ca Domn, dar nu exista autoritate scripturistica pentru rugaciunea adresata Duhului Sfant. El este Iluminatorul Divin. El aduce glorie Fiului (Ioan 16:13-14) cum Fiul descopera pe Tatal (Ioan 1:18). In general rugaciunea este adresata lui Dumnezeu Tatal (vezi Gal. 4:6) in Numele Domnului Isus Hristos (Ioan 14:13), dar nu de aceasta ne vom ocupa aici. Tema noastra este rugaciunea adresata Domnului Hristos vazuta in evanghelii, Faptele Apostolilor, epistole, si la fel si in istorie si in cantari.

Rugaciuni Adresate Domnului Isus In Evanghelii

Ucenicii Domnului Isus I se adresau Lui, Ii cereau si se rugau Lui in timpul calatoriei Sale pe acest pamant. Matei, Marcu, Luca si Ioan sunt pline de exemple minunate cum cei 12 ucenici cat si altii se adresau Domnului Isus. Este important sa vedem ca nu a fost niciodata adresat direct ca "Isus". A fost chemat Domn sau Rabbi. Sa privim la urmatoarele exemple:

1) "Si dupa ce a intrat in corabie, ucenicii Sai L-au urmat. Si iata, s-a starnit o furtuna puternica pe mare, incat corabia era acoperita de valuri; iar El dormea. Si ucenicii s-au apropiat si L-au trezit, spunand: "Doamne, salveaza-ne, pierim!" (Mat. 8: 23-25). Ei I-au recunoscut puterea Lui de a-i scapa din pericol. Ce potrivit cuvantul din Vechiul Testament: " cine va chema Numele Domnului va fi mantuit" (Ioel 2: 32). Aceasta a fost intr-adevar o rugaciune pentru scapare. El a ascultat si a raspuns rugaciunii lor. El este "acelasi ieri si azi si in veci" (Everi 13:8). El ne poate scapa azi daca Ii cerem.

2) Marturisirea pacatelor a fost adresata lui Hristos. Aceasta nu arata numai divinitatea Sa, dar demonstreaza si faptul ca Hristos a fost Cel caruia I s-au adresat. La inceputul lucrarii Lui publice pe pamant, Petru si-a recunoscut natura lui pacatoasa. El a cazut la picioarele lui Isus zicand: "Doamne, pleaca de la mine pentru ca sunt un om pacatos" (Luca 5:8).

3) Pe muntele schimbarii la fata, cand Domnul a fost schimbat in prezenta celor trei ucenici favorizati si celor doi sfinti din Vechiul Testament, Moise si Ilie, Petru a zis Domnului Isus, "Doamne, este bine ca noi sa fim aici" (Mat. 17:4). Numele Isus inseamna Domn sau Stapan. Ucenicii au recunoscut ca Domnul Isus era mai mult decat numai un om. Ei Il vedeau ca pe Mesia (Hristosul sau Unsul lui Dumnezeu), acum aparut intr-o conditie glorificata tocmai in fata ochilor lor. Cand suntem constienti de prezenta Domnului Isus, atunci si noi ne vom exprima aprecierea pentru un asa privilegiu: "Doamne este bine sa fim aici."

4) Cu totul diferit a fost cel care a fost crucificat cu Domnul Isus. Nu stim multe despre el, decat ca a fost un criminal de rand, un hot. Dupa ce el impreuna cu celalalt talhar L-au batjocorit pe Domnul Isus, el si-a venit in fire. Atunci i-a zis Domnului Isus, "Aminteste-ti de mine Doamne cand vei veni in imparatia Ta!" Raspunsul este maret: "Adevarat Iti spun, astazi vei fi cu Mine in paradis (Luca 23: 42-43). Din nou vedem implinirea promisiunii ca toti cei care cheama Numele Domnului vor fi mantuiti. Ce incurajare este asta, chiar si rugaciuni de pe patul de moarte facute in credinta sunt ascultate si primesc raspuns.

Din aceste cateva referinte putem vedea rugaciuni adresate Domnului Isus in evanghelii. El a fost "Dumnezeu S-a aratat in carne" (1 Tim, 3:16), in injosire aici pe pamant. Observam ca El nu numai a ascultat aceste rugaciuni, dar le-a dat si raspuns.

Rugaciuni Adresate Domnului Isus Hristos In Faptele Apostolilor

Dupa ce Domnul Isus S-a inaltat la dreapta Tatalui, a trimis Duhul Sfant, promisiunea Tatalui (Fapte 2). Cartea Faptele Apostolilor este des descrisa ca Faptele Duhului Sfant. Persoana divina este vazuta miscandu-se, vorbind si dirijand in toata cartea. Cu toate acestea nu este nici un exemplu unde ucenicii s-au rugat Duhului Sfant cu toate ca El este o Persoana divina. Totusi sunt multe exemple unde crestinii de la inceput s-au rugat Hristosului inviat si inaltat. Cineva a facut o referinta la numele "Domnul Isus" ca fiind Numele Sau din adunare. Asta este pentru ca Faptele Apostolilor prezinta legatura dintre trupul de pe pamant si Capul din cer, si Il vedem adresat ca Domnul Isus sau ca Doamne in loc de Hristos Isus sau Isus Hristos.

5) Stefan, unul din slujitorii alesi ai adunarii din Ierusalim (Fapte 6:5), a fost persecutat. Dupa ce a predicat cu indrazneala langa una din sinagogi, a fost omorat cu pietre, devenind primul martir al credintei (Fapte 7:58-60). In rugaciune I-a cerut lui Dumnezeu zicand "Doamne Isuse, primeste Duhul meu." Domnul era in cer cand Stefan a declarat "Iata, vad cerurile deshise si pe Fiul Omului stand la dreapta lui Dumnezeu" (Fapte 7:56). Mai tarziu cind a continuat sa fie lovit cu pietre a ingenunchiat (ce postura pentru rugaciune!) si a strigat "Doamne, nu le tine in seama pacatul acesta". El a implinit invatatura Domnului sau binecuvantat: "rugati-va pentru cei care se poarta rau cu voi si va persecuta" (Mat. 5:44). Nimic nu s-a schimbat din zilele ucenicilor in Faptele Apostolilor, in momente de pericol sau nevoie, crestinul cheama "Doamne Isuse".

6) Cand Hristosul inaltat se adreseaza lui Saul (mai traziu numit Pavel), "Saule, Saule pentru ce Ma persecuti?", el raspunde intr-o rugaciune precisa adresata Domnului Isus Hristos inaltat, "Cine esti Doamne?" si din nou "Ce sa fac Doamne?" (Fapte 9:5-6 si 22:10). El se roaga ca sa cunoasca voia lui Dumnezeu. Este un om supus; cu fata la pamant in fata Suveranului sau. Raspunsul lui nu este ca al lui Petru cu privire la apostolul Ioan, "Doamne ,dar cu acesta ce va fi?" (Ioan 21:21). El nu este ocupat cu voia lui Dumnezeu pentru altii, ci pentru el. El este un om al rugaciunii. Rugaciunea sa este adresata Domnului Isus Hristos.

Rugaciuni Adresate Domnului Isus Hristos In Epistole

7) Mantuirea, in deosebi justificarea prin credinta este tema maretei epistole a lui Pavel catre Romani. Dupa ce declara ruina omului adusa de pacat si remediul pacatului in evanghelie, apostolul arata nevoia de a marturisi pe Isus ca Domn. El face referinta la versetul din Vechiul Testament care l-am amintit deja: "oricine va chema Numele Domnului va fi mantuit" (Rom. 10:13). Pentru ca Domnul Isus este clar prezentat in Noul Testament ca Iehova din Vechiul, nu este nici o dificultate sa ne rugam Lui direct la fel ca si Tatalui. De fapt, rugaciunea adresata Lui demonstreaza validitatea dreptului Sau in divinitate.

8) Mai tarziu Pavel,in slujba sa pentru Domnul Isus a fost necajit cu durerea sa in trup, pe care o descrie ca "un tepus pentru carne, un sol al lui Satan" (2 Cor. 12:7). S-a rugat pentru eliberare (cum s-au rugat multi pentru interventie divina) si ca el sa fie scapat. Pavel a fost scapat, dar cererea lui Pavel a fost respinsa, chiar daca el s-a rugat de trei ori. Nu s-a rugat lui Dumnezeu Tatal, ci Domnului Isus Hristos si cand scrie despre asta spune: "Pentru asta de trei ori L-am rugat pe Domnul ca sa-l departeze de la mine" (2 Cor. 12:8). Domnul a zis "nu" dar a adaugat, "harul Meu iti este de ajuns; pentru ca puterea Mea se desavarseste in slabicinue." (v.9).

9) In 1 Corinteni, "epistola care-L prezinta pe Domnul Isus ca Domn", unde cuvantul 'Domn' (Greaca: kyrios, insemnand domn suveran) este folosit de 69 de ori; Pavel declara adunarea ca fiind compusa din acei ce se roaga direct Domnului Isus. Declaratia din cap.1, versetul 2: "...catre adunarea lui Dumnezeu, care este in Corint, catre cei sfinti in Hristos Isus, sfinti chemati, impreuna cu toti cei care, in orice loc cheama Numele Domnului Isus Hristos, Domn si al lor si al nostru".

Scrisoarea este adresata bisericii lui Dumnezeu, nu crestinilor individuali, si are in vedere intreaga comunitate crestina; ce numeste in alt loc "casa credintei" (Gal. 6:10). Tema este ordinea in adunare, si el scrie celor ce nu sunt de acord cu el pe subiectul acoperirea capului: "Dar daca cineva gandeste sa fie certaret, noi nu avem asemenea obicei, nici adunarile lui Dumnezeu." (1 Cor. 11:16). Una dintre caracteristicile adunarii lui Dumnezeu este tocmai acest lucru: membrii ei cheama numele Domnului Isus Hristos. Aceasta nu este doar rugaciune in Numele Lui, dar chemand Acel Nume binecuvatat, adresandu-ne Lui direct.

10) In 2 Tim. Pavel descrie timpuri de decadere si departare de la adevar, dar scrie ca totusi vor fi din aceia care cheama Numele Domnului. El il incurajeaza pe Timotei: "Dar fugi de poftele tineretii si urmareste dreptatea, credinta, dragostea, pacea cu cei care-L cheama pe Domnul dintr-o inima curata" (2 Tim. 2:22).

In zile cind casa lui Dumnezeu (biserica lui Dumnezeu), descrisa in 1 Tim. ca fiind pura, este imprastiata in toata 'casa mare' (Crestinismul), descris in 2 Tim. ca fiind fals, sunt totusi unii care doresc sa cheme numele Domnului dintr-o inima curata (fara a avea alte motive).

Cat de grav este ca multi nu se roaga Fiului lui Dumnezeu, si cauta sa impiedice si pe altii sa faca asta prin invataturile lor.

11) In Apocalipsa, chair ultima rugaciune din Biblie este adresata Fiului lui Dumnezeu: "Amin! Vino Doamne Isuse! (Apoc. 22:20). Cat de pretios este ca cei care-L cunosc cheama revenirea Sa ca sa cunoasca prezenta Sa pe deplin. Aceasta demonstreaza dorinta lor de a fi aproape de obiectul afectiunilor inimilor lor.

Rugaciuni Adresate Domnului Isus Hristos In Istorie

John Owen, Puritan englez (1616-1683) din cartea lui: "Persoana Domnului Isus Hristos".

"Rugaciunea este cea de- a doua ramura generala a onoarei divine - din acea onoare care se cuvine si este acordata Fiului, ca si Tatalui. Acesta este primul exercitiu al credintei divine - respiratia vietii spitirtuale. ...Ea este atribuirea tuturor caracteristicilor divine si excelentele Persoanei care o invocam (cui ne rugam). ... De aceea apsotolul descrie biserica, sau credinciosii, si o deosebeste sau ii deosebeste de toti ceilalti ca in 1 Cor. 1:2, "Cu toti care cheama Numele Domnului nostru Isus Hristos, Domn si al lor si al nostru." A chema Numele Domnului Isus exprima invocare solemna in felul de adorare. Iudeii chemau Numele lui Dumnezeu. Toti ceilalti in felul lor chemau numele zeilor lor. Prin aceasta biserica este distinsa de toti ceilalti - ea cheama Numele Domnului Isus Hristos.

Si cu siguranta avem motive destule. Tot ce a facut Domnul Isus pentru noi, si toate principiile de dragoste, indurare, mila, si putere isi au izvorul in natura Sa divina. ...Atunci cind apostolul Pavel a avut acel tepus in carne, "un sol al lui Satan, ca sa ma palmuiasca", el a rugat pe Domnul de trei ori sa-l indeparteze, 2 Cor. 12:7-8. El s-a rugat Domnului, adica Domnului Isus Hristos. Cand ne rugam Domnului Isus, onoram pe Fiul asa cum onoram pe Tatal.

John Nelson Darby 1800-1882, din scrisorile sale: "Spune-mi ca nu trebuie sa-L ador pe Hristos si mi-ai luat pe singurul Hristos care Il cunosc. Nu am decat Unul pe care Il ador si caruia ma inchin cu o inima multumitoare care Ii datoreaza totul Lui. Toti ingerii lui Dumnezeu I se inchina si orice genunchi se va pleca inaintea Lui. Dar mai mult: chemand Numele Domnului este cu alte cuvinte ce defineste pe un crestin. Pavel a cerut Domnului de trei ori sa ii ia tepusul si Domnul i-a raspuns la rugaciune. Stefan a strigat si a zis "Doamne Isuse primeste duhul meu". Hristos este Adonai din Vechiul Testament, ca in Isaia 6, Ioan 12, Psalm 110 si in alte locuri.

Rugaciuni Adresate Domnului Isus In Cantari

Multe cantari exprima rugaciune, lauda si adorare catre Fiul lui Dumnezeu. Urmatoarele exemple demonstreaza cum inimile scriitorilor acestor imnuri au fost indreptate sa exprime aceasta atitudine catre Domul Isus si catre Tatal.

Stransi in jurul Tau, Doamne Isuse,Uitand de tot si doar privindu-Te pe Tine,O, ce bucurie ne da prezenta Ta,Chemandu-ne inimile la Tine!Cu veneratie zabovimIn umbra crucii Tale,Care ne-a inchis inimile pentru totdeauna,Pentru lume si tot gunoiul ei. (D-ra C A Wellesley, secolul XIX)

Isuse, doar gandul la Tine,Umple pieptul cu satisfactie;Dar mult mai dulce este sa-Ti vedem fata,Si sa ne odihnim in prezenta Ta. (Bernard din Clavius, secolul XII)

Concluzie

In acest studiu asupra rugaciunii si adorarii adresate Domnului Isus, am vazut exemple din Noul Testament demonstrand rugaciuni adresate Fiului lui Dumnezeu. Am vazut si exemple din scrierile istorice si un mic exemplu din multele sute de cantari care sunt adresate Domnului Isus, aratand ca rugaciunea si adorarea (nu doar in particular, dar si in public) este ca sa fie adresata lui Dumnezeu Tatal dar la fel si Fiului. Domnul Isus sa ne pastreze aproape de El cautand sa pastram marturia Numelui Sau iubit si sa ne rugam Lui cu inimi curate.